Kay Arne Kirkebø – Cities of Tomorrow

Kay Arne Kirkebøs (f. 1979, Bergen) nye separatutstilling består av detaljrike tegninger av intrikat arkitektur og tilsynelatende uendelige bylandskap. Med en presis strek tegner han utopier eller marerittaktige byvisjoner, alt etter hvem som ser. Det er lett å gå seg vill i tegningene hans, som betrakter og tilsynelatende som innbygger også. Gjennom en skjematisk prosess med et egendefinert regelsett, blir instruerende arkitektur og labyrintiske strukturer skildret. Repetisjon og langsomhet er gjennomgående tema, både i det kunstneriske uttrykket og for arbeidsprosessen til Kirkebø. Kay Arne Kirkebø er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (MA). Han har hatt en lang rekke separat- og kollektivutstillinger. I tillegg til utstillingsvirksomhet står han også bak en rekke publikasjoner og Artist Books. Kirkebø har vunnet flere priser… Read More →

Kjetil Aschim – min arbeidsplass

Kjetil Aschim (f. 1980, Hønefoss) er den nye generasjonen metallkunstner. Hans arbeider holder et høyt teknisk og kunstnerisk nivå. I utstillingen «min arbeidsplass» inviterer Kjetil oss inn i sin hverdag som kunstner. Utstillingen belyser hans hverdag; hvem han er, hva han gjør og hvordan han jobber. Ved å sette fokus på den materialbaserte kunsten vil Kjetil vise hva som faktisk kreves av kompetanse og utstyr for å jobbe med dette. Kjetil bærer på kunnskap om håndverk og teknikker som er viktig å formidle videre. Han opphøyer sine hverdagslige gjenstander på en leken måte og ønsker å gi et innblikk i hvordan det er å jobbe som kunsthåndverker. Kjetil Ascim er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (MA). Han har deltatt på… Read More →

Vestlandsutstillingen 2019 – VI ER STEDENE

Vestlandsutstillingen er den eldste landsdelsutstillinga, og vart for fyrste gong vist på Bergen Kunstforening i 1922. Formålet med utstillinga er å arrangere ei årleg utstilling med verk av kunstnarar som har tilknyting til Vestlandet. Utstillinga skal vise fram samtidskunst av høg kvalitet, som speglar den vestlandske kunstscena ut mot resten av landet. Vestlandsutstillingen 2019 – Vi er stedene er kuratert av Marte Danielsen Jølbo. Deltakande kunstnarar: Gruppeutstilling: Anette Gellein, Arild Våge Berge, Åse Løvgren & Stine Gonsholt, Aurora Solberg, Gunnhild Torgersen, Hilde Frantzen, Elin Brissman, Ida Madsen Følling, Johanne Hestvold, Kenneth Varpe, Maiken Stene, Margrethe Aanestad, Natasja Askelund, Ole Martin Lund Bø, Per Christian Brown, Roddy Bell, Siv Bugge Vatne, Stian Ådlandsvik, Tor-Finn Malum Fitje, Trond Hugo Haugen, Yngve Mathisen Stadsspesifikke verk:Azar Alsharif… Read More →

Vinnere av årets julelotteri 2018

Gratulere til årets vinnere av Haugesund Kunstforening sitt tradisjonsrike julelotteri. Gevinstene kan hentes i Haugesund Billedgalleri t.o.m. 21.desember: mandag-fredag kl 08.30-15.00. – Tlf 52744180 –   Haugesund Kunstforening takker alle sine medlemmer for støtten og ønsker god jul og godt nyttår! Magne Austad, litografi – Ellen Steffens Eirin Bjørsland Hansen, skulptur/glass – Tone M. P. Johnsen Inger Johanne Nygren, akvarell – Tove Solberg Eidhammer Giske Sigmundstad, etsning – Marit R. Lothe Tuula Lehtinen, etsning – Randi Bodini John Søraune, etsning – Knut Magne Haavik Axel Rios, blekk og gouache på papir – Gunn Magnussen Krister Palais, linosnitt – Mia Lervik Graham Clarke, etsning – Odd Nygaard Søssa Magnus, pleksitrykk – Jorunn Sampson Lars Aurtande, tusjtegning – Bjørg Hetland Yngve Sortland (Ghostscreen), silketrykk… Read More →

Tor-Arne Moen

Tor-Arne Moen (f. 1966) er maler, grafiker og forfatter med atelier på Notodden siden 1992. Han har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen. Moen kjennetegnes av sin høyt oppdrevne figurative teknikk med tykke lag av maling i lag på lag, og grove strøk med varierende penselbredde. Moen jobber som regel i serier over et tema som kan oppta ham i flere år før han skifter tema og stil, og atter søker en ny vinkling i sine malerisk utgravninger. Haugesund Kunstforening har gleden av å invitere til åpning av utstillinger av Tor-Arne Moen (sal 1) og Serina Erfjord/Magnus Oledal (sal 2). Utstillingene åpnes av teatersjef Morten Joachim. Velkommen til en hyggelig start på helgen i Haugesund Billedgalleri fredag 19. oktober kl…. Read More →

Serina Erfjord og Magnus Oledal

I sal 2 vises det nye arbeider av Magnus Oledal (f.1972) og Serina Erfjord (f. 1982). Kunstnerduoen Erfjord/Oledal arbeider eksperimentelt med skulptur i ulike teknikker og materialer. Haugesund Kunstforening har gleden av å invitere til åpning av utstillinger av Tor-Arne Moen (sal 1) og Serina Erfjord/Magnus Oledal (sal 2). Utstillingene åpnes av teatersjef Morten Joachim. Velkommen til en hyggelig start på helgen i Haugesund Billedgalleri fredag 19. oktober kl. 18.00! Sentralt i utstillingen er en undersøking av ustabilitet, det tidsbaserte, og en sensitivitet for små forandringer som kan være et enten eller. I prosessen i forkant av utstillingen har et gjennomgående spørsmål vært hvordan et subjekts selvbilde svinger ut fra hvilken situasjon det befinner seg i. Serina Erfjord er født… Read More →

Erlend Briggar Larsen

Utstillingene «Falle opp og stige ned» av Erlend Briggar Larsen og «Kiempers Fødeland» av Gunhild Vegge/Lasse Kolsrud. Utstillingene åpnes av billedkunstner Bernhard Østebø. Velkommen til Haugesund Billedgalleri fredag 21. september kl. 18.00! Erlend Briggar Larsen          -Falle opp og stige ned Sal 1 «Jeg opplever at tiden vi lever i med kunstig intelligens, klimaendringer, utryddelse av   dyr osv. er slutten og/eller begynnelsen», sier billedkunstneren Erlend Briggar Larsen. Erlend Briggar Larsen (f. 1972) fra Sveio, hadde sin første separatutstilling i Haugesund Kunstforening for 19 år siden, i 1999. Et par år tidligere, i 1996, hadde han sin kunstneriske debut på Høstutstillingen. Siden den gang har Briggar Larsen hatt flere separatutstillinger, men han har også hyppig deltatt på ulike kollektivutstillinger på… Read More →

Gunhild Vegge og Lasse Kolsrud

Grafikerne Gunhild Vegge (f. 1960) og Lasse Kolsrud (f. 1959), fra Oslo, stilte ut i Haugesund Kunstforening i 2006. Det er svært hyggelig å kunne ønske de populære kunstnerne velkommen tilbake i 2018! Haugesund Kunstforening har gleden av å invitere til åpning av utstillingene «Falle opp og stige ned» av Erlend Briggar Larsen og «Kiempers Fødeland» av Gunhild Vegge/Lasse Kolsrud. Utstillingene åpnes av billedkunstner Bernhard Østebø. Velkommen til Haugesund Billedgalleri fredag 21. september kl. 18.00! Siden forrige besøk har duoen videreutviklet samarbeidet om en billedsyklus med nordmenns ihuga trang til utendørssysler som tema. Kunstnerne presenterer arbeider fra de to seriene: «Kiempers Fødeland: Utfoldelse i friluft» og «Kiempers fødeland: 1814-?». Humor og ironi på egne og andres vegne står sentralt i… Read More →

Magne Furuholmen – Filmfestivalutstiller 2018

Haugesund Kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugesund Billedgalleri har gleden av å presentere billedkunstneren Magne Furuholmen som filmfestivalutstiller i 2018. Magne Furuholmen (f. 1962) er aktør på en rekke kulturelle arenaer, med bred internasjonal erfaring gjennom sitt virke som musiker og billedkunstner. Gjennom 30 år i bandet a-ha har Furuholmen vært med på å sette Norges suverent største fotavtrykk i den internasjonale musikkbransjen. Han debuterte som billedkunster i 1989, og har siden holdt et høyt tempo med verk utstilt i Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Neue Nationalgalerie i Berlin, Mac-Niteroi Brazil, Royal Academy i London, og Central Academy for Fine Arts i Beijing, for å nevne noen. Som billedkunstner arbeider Furuholmen på kryss og tvers av medier og teknikker, men har… Read More →

Karen Skog – Vestlandsutstillingen 2018

Mastens lyder, kaster loss. Kartet er ikkje berre teknologiens kjølige blikk over villnis, fjellbratter og havbotnar. Kartet er også eit middel for tankeflukt og draum. * I utstillinga Mastens lyder, kaster loss, ved Haugesund Billedgalleri, får me blant anna gjere oss kjende med den engelske seglbåten, English Lass, som vert knytta til historia til ein ung eventyrar frå Haugesund. Ulike fraksjonar av ei historie, ei skisse over levd liv og framtidsplanar vert presentert for oss. Til liks med villfarne oppdagarar frå tida då det stadig fanst ufullstendige kart, har kunstnaren manøvrert seg fram mot fleire serendiptiske moglegheiter. Ein har ein plan og så kan alt skje. Serendipitet er det å oppdage noko tilfeldig, ei positiv overrasking når ein eigentleg skulle noko… Read More →